Outils personnels

Aller au contenu. | Aller à la navigation

Navigation

Navigation
Menu de navigation
Vous êtes ici : Accueil / Loisirs / Tourisme / Pré Lion / Niets ging verloren
Actions sur le document

Niets ging verloren

Niets ging verloren

De gedroogde haren werden gekocht door de plafondwerkers. De kooplieden maakten hoeden, deurmatten enz. De snippers en de hoorns werden gebruikt om de lijmen te maken.

Van de gebruikte schors, vrij van tannine, werden briketten gemaakt.

Lederen afwerking

Dit is om het leer na het looien op te maken en zacht te maken. Deze bewerking wordt leertouwen genoemd. De huiden werden vervolgens teruggenomen door lokale ambachtslieden (schoenmakers, tuigmakers, zadelmakers, enz.) maar ook op de markt gebracht in Luxemburg, Duitsland en Frankrijk.

De tram biedt grote mogelijkheden voor de ontwikkeling van de stad door het grote verkeer van al deze goederen: productie van leerlooierijen, houtblokken, korenmolens en schors.

De achteruitgang van de leerlooierijen in Houffalize was te wijten aan "concurrentie van Amerikaans leer en de introductie van snelle looiprocessen waarbij het gebruik van schors niet langer nodig was"1. Het verdwijnen van de leerlooierijen is definitief in het midden van de 20ste eeuw.

1 Simonet Amy en Caprasse Jean-Marie, Het kanton Houffalize III – Archeologische inventaris van het Bastogne-district van het ontstaan tot de 19de eeuw, 1985, Editions du CRIL, pagina 145.

De tram in Houffalize

In 1889 huldigde de Société Nationale des Chemins de fer Vicinaux een tramlijn in die Houffalize met Bourcy verbindt (via Hardigny, Vissoule, Cowan), wat vergemakkelijkt:

Het verkeer van reizigers. Vanuit Bourcy gingen ze naar Gouvy of Bastogne waaruit ze verbindingen naar andere bestemmingen namen. In die tijd was Houffalize al een toeristische en zelfs kuurbestemming (het water uit de Source des Moines werd door artsen aanbevolen voor de behandeling van onder meer nierfalen, arteriosclerose, irritaties, congestie van de lever, enz.).

De commerciële en industriële ontwikkeling van de stad (transport van goederen zoals hout, brouwerijproducten, leerlooierijen, meel- en schorsmolens).

De post via een kleine zwarte brievenbus, bevestigd aan de achterkant van de wagon, zoals op alle lokale trams elders.